2015. júl. 3.

Kritika 34# - Half a Heart

Sziasztok!

Ez az első kritikám ezen a blogon, vágjunk is bele!

Cím: Half A Heart
Író: Brooke Oakins
Típusa: One Direction (Louis Tomlinson) fanfiction, ifjúsági, romantikus

Design:

Számomra kellemes, szemmegnyugtató ez a szolid, kék-fehér design, mindazonáltal a betűtípus színe annyira nem nyerte el a tetszésemet. Olvasás közben nem egyszer félre kellett néznem, mert bántotta a szememet a túl erős kontraszt. Egy idő után nem bírtam, és kimásoltam Wordbe, ott olvastam el. Egyébként a design nekem tetszik összességében, igényes, bár furcsa, hogy így jobb oldalra van húzva a blog. Nem mindennapi, de meg lehet szokni. A fejléc szép munka, harmonikus, de az én ízlésemnek kissé zsúfolt. Az a tükör pedig nem illik oda, ráadásul pixeles. Kevesebb szereplővel és a tükör nélkül szerintem ízlésesebb lenne. Továbbá én tettem volna a fejlécre valami jellegzetesebbet is a szereplőkön kívül, például egy hangszert a háttérbe, ha már zenészekről szól többek között. Külön hálás vagyok annak, hogy a zenelejátszó nem szólal meg azonnal, ahogy a gyanútlan delikvens belép a honlapra, mert sokszor kaptam kisebbfajta szívrohamot, amikor megnyitottam pár olyan blogot, ahol viszont igen. Bár szerintem teljesen felesleges a lejátszó, ráadásul nem mutat túl esztétikusan, főleg, mert nem illeszkedik a blog színvilágához. Ha mindenképp hagyni szeretnéd, én a helyedben inkább a kék vagy a fehér valamely árnyalatát választanám.

A Szereplők menüpontban képeket és rövid ismertetőt találunk a szereplőkről. Bár bevallom, kissé különösnek találtam, hogy pont ezeket a dolgokat emeled ki róluk, mint például a „Kedvenc étel” és a „Kedvenc dal”. Bár az utóbbi nem rossz ötlet, hiszen a szereplők kedvenc dalai sokat elmondanak a személyiségükről, mentalitásukról. Viszont a „Kedvenc étel” nem értem, miért olyan lényeges, de persze lehet, hogy lesz ennek később fontos szerepe. De én inkább a hobbit említettem volna meg a többi mellett ennél a modulnál. Esetleg valami rájuk jellemző idézet vagy sima személyleírás. A rendezett képek a karakterekről viszont telitalálat, nagyon igényes hatást kelt. Látszik, hogy minden apróságra odafigyelsz.
Amire kitérek még a design kapcsán, az a blog szélessége. Szerintem lehetne kicsit szélesebb, így nagyon keskeny, majdnem annyira, mint a bal oldali sáv.
Azt hiszem, mindent elmondtam, ami eszembe jutott, ugorjunk is tovább!

Történet:

Bevallom, kissé szkeptikusan kezdtem neki a blog elolvasásának, mert nem igazán vagyok képben a One Direction munkásságával, és nem tartoznak a kedvenc bandáim közé.
A helyszínválasztás - London - kissé sablonos, rengeteg történet játszódik itt. Bár engem nem zavar, inkább az a lényeges, ki hogyan mutatja be. A városról magáról nem tudtunk meg sok mindent, annál többet a szereplőkről, akikre ki fogok térni bővebben.
Adott a helyzet: Norina és Marion kiskoruk óta legjobb barátok, és közösen élnek egy albérletben. Norina képviseli a „A British Music Festivalon” az évfolyamot, az első fejezetben éppen oda tartanak és meg is érkeznek a helyszínre. Eddig ennyi történt az első részben, így sok mindent nem tudok elmondani róla. Véleményem szerint bármit ki lehet ebből hozni. Gyanítom, hogy összeismerkednek a One Direction tagjaival, és onnantól kezdenek bonyolódni az események. Szerintem írhattál volna bővebben a „A British Music Festivalról”, mert nem mindenkinek (pl. nekem) alap, hogy tudja, mi is ez pontosan. Nem kell sokat írni róla, csak pár mondatban összefoglalni a lényegét.
Az külön tetszik, hogy a szereplőink zenét tanulnak az egyetemen, tehát ez nem egy gimis blog. Mivel jómagam is egyetemista vagyok, értékelem, hogyha egy történet szereplői is egyetemisták. Hát még ha zenészek!
Sajnálom, hogy nem tudtam bővebben írni erről a pontról, de mindössze ezerötszáz szó az első fejezet, és nem történt (még) benne semmi érdemleges. Ez, az első rész inkább arra szolgált, hogy felvázolja a cselekményt és a szereplőket. Jó is így.

Szereplők:

Két szereplőt ismerhettünk meg bővebben: Norinát és Mariont. Ahogy említettem, legjobb barátok, és noha a személyiségük nem teljesen egyezik, jól kijönnek egymással. Különösen tetszett az ellentétek felsorolása, ahogyan leírtad, mikben különböznek egymástól. A szereplőket főképp példákon keresztül mutattad be, ez jó módszer, mert így jobban lehet árnyalni a jellemüket. Ami pedig különösen tetszett, az az, ahogyan Norina a szereplőkről gondolkodik - egyáltalán - gondolkodik! Elmélkedik róluk, elemzi a személyiségüket, és ily módon te, az író közelebb hozod hozzánk őket. Azonban! Ez még csak váz. Ne csak leírd az olvasó szájába rágva, hogy például: „Makacs, mint az öszvér”, ez így semmitmondó és szubjektív. Ne leírd, ki milyen, mert ez gyakran vihet tévutakra, hisz mindenki számára mást jelent jelen esetben a makacsság. Ehelyett mutasd be! Ne dörgölj mindent az olvasók orra alá, hagyd, hogy ők jöjjenek rá arra, hogy milyenek a szereplők, hagyd, hogy ők ítéljék meg őket a viselkedésük, szavaik és a tetteik alapján. Adj nekik teret, engedd őket kibontakozni. Gondolj csak bele, te se úgy mész oda az emberekhez, hogy „Xy vagyok, kedves, aranyos, okos”.
Ezt ne vedd olyan komolyan, inkább általánosságban írtam, mivel E/1-ben írod a történetet, és így Norinának már megvan a kialakult képe Marionról. Tehát reális is, hogy így gondolkodik róla, csak a későbbiek folyamán inkább ne leírásban árnyald a karaktereket, hanem tettekben, párbeszédekben és belső gondolatokon keresztül, közvetve. Egyébként ez a „ne leírd, hanem mutasd be”-elv nem csak a szereplőkre vonatkozik, hanem a cselekményre is. Úgy írj, hogy az olvasó ott érezze magát a dolgok sűrűjében, és el tudja maga elé képzelni, illetve át tudja élni a dolgokat.

Kivitelezés/stílus:

E/1-ben, ráadásul jelen időben írsz, ami nálam a mumus, kérlek, ne haragudj meg érte. Sohasem szerettem az ily módon írt történeteket, de valahogy mégis elvonatkoztattam ettől olvasás közben. Ami nem kis szó nálam! Ez azt jelzi, hogy bele tudtam feledkezni az olvasásba, habár elég rövidke fejezet volt. Szerintem írhatnád hosszabbra is, nálam pl. minimum a kétezer szó/fejezet. (Merengőn is ennyi, nem is engednek fel egy fejezetet kétezer szó alatt). Még kicsit kiforratlan a kivitelezés, de látszik, hogy törekedsz arra, hogy igényesen, szépen írj. Ez néha elcsúszik, kiesel az ütemből és csapongóvá válsz. Egy kicsit ebből, egy kicsit abból. Mintha nem tudnád, hova kapj hirtelen. Például itt: „(…)de erről majd később, mert elkésünk.” - Ez nem csak emiatt hibás, hanem azért, mert nem jó módszer kifelé narrálni. Ne így akard bemutatni a szereplőket, de ezt már írtam az imént.
Mindezek ellenére jó lesz ez, jó úton haladsz, csak ráfér a csiszolás. A stílusod nekem egészen tetszik, jópofa, könnyed, olvastatják magukat a sorok. Többé-kevésbé gördülékenyen írsz, bár voltak mondatok, amik megakasztottak - ezeket kiemelem lejjebb. Én azt tudom tanácsolni, hogy gyakorolj, bármilyen közhelyes tanács is, de ez az egésznek az alapja. Látszik a lelkesedés, ez maradjon is így!

Helyesírás:

Van pár hibád, amiket kigyűjtöttem neked, de ne riadj meg, ezek nem nagy hibák, és könnyen javíthatóak.

Kezdjük mindjárt a fülszöveggel, ahol máris egy hibát fedeztem fel: "világ életében" - helyesen világéletében, mivel "a birtokszón a birtokviszonyra utaló birtokos személyjellel ("életében") és/vagy a birtokoson -nak/-nek raggal jelölt kapcsolatok tagjait általában különírjuk egymástól." - Ezen az oldalon tudod ellenőrizni, hogy egybe-avagy külön kell írni a kérdéses szavakat: http://helyesiras.mta.hu/helyesiras/default/kulegy#

·         -A rohadt élet be már! à  - A rohadt életbe már! - Kötőjel/gondolatjel (megjegyzem, gondolatjellel esztétikusabb lenne) után szóközt teszünk. Következetesen így használod, szóköz nélkül, tehát a továbbiakat nem fogom jelezni, mindenhol rosszul írtad. Az „élet be” egybe írandó, de bizonyára ez csak félregépelés, mindenkivel megesik.
·         kezeimbe - kezembe helyesen. Páros szervek "magányosak", tehát: páros szerveket (pl. kéz, láb, szem, stb) egyes számba írunk. Ez nem szigorú szabály, tehát nem nagy hiba, ha így írod, csak megemlítettem.
·         (…) és rákönyököltök a billentyűkre - ezzel egy nagyon kellemetlen hangzást alkotva. à Nem jó így ez a mondat, nagyon sántít a kötőjel utáni tagmondat. Nem magyaros, vagy hogy is mondjam. Mindenképp javaslom az átírását.  
·         A telefonom rezegni kezd jelezvén à A telefonom rezegni kezd (vessző) jelezvén. A Word alá is húzta, hogy ide bizony egy vessző kell.
·         hogy csak a szolgáltató megemeli à hogy a szolgáltató megemeli. A „csak” szó felesleges.
·         havi díjat à havidíjat
·         Mondjuk most még megtehetném, csak egy hét múlva drágulnak a hívásaim. à Ez a mondat nyelvtanilag helyes, azért kötök bele mégis, mert a mentő/tűzoltó/rendőrség ingyenesen hívható.
·         Amelyre hivatalos vagyok, amiért az egyik tanárom szervezi a suliból à az „amiértet” kicserélném „mertre”. Így nincs értelme a mondatnak.
·         nem indulok, elkésem. - nem indulok el, elkésem.
·         az ajtón egy fekete Vans cipőt à az ajtón (vessző) egy fekete Vans cipőt
·         (…) cuccot, például kottákat, fülest, kulcsot, telefontöltőt és egyéb nyalánkságokat, a telefonomat a farzsebembe csúsztatom, és elindulunk à Túl hosszú így ez a mondat. Javaslom, hogy a „nyalánkságokat” után tegyél pontot.
·         veszük - vesszük
·         Az a barátság már kiskoruktól kedzdve tart à Az „az” szó nem illik ide, személytelen, inkább tárgyakra mondjuk, és van is egy félregépelés. Én így írnám: Barátságunk kiskorunk óta tart
·         kiállt fel à kiált
·         bele ne rongyoljuk à inkább ütközzünk, így szlenges
·         Szerencsére, ez a ritkánál - nem kell vessző
·         Persze, Marionnal vannak vitáink, hiszen együtt lakunk, de ez teljesen normális, és általában apró dolgokon. - hiányos a mondat vége. Értem, hogy el akarod kerülni a szóismétlést, de úgy se jó, ha lecsapod a mondatot. Találj ki szinonimát, például írhatnád, hogy apró dolgokon kapunk hajba.
·         Emlékszem, lehettem vagy tízéves, amikor eldöntöttem, hogy dalszerzésből akarok megélni, és ezzel együtt az is megfogalmazódott bennem, ha egyszer sikeres leszek és lesz sok felesleges pénzem, akkor teljesítem szeretett apám álmát, hogy békésen sütkérezhessen a néha elöbukó angliai napon nyugdíjas korában. à Ezt a mondatot tagold ketté, túl hosszú, + kis elírás: előbukó.  Vagy ha nem tagolod ketté, akkor egyszerűsítsd le.
·         -Megnézhetem? - kérdezni. à kérdezi.
·         mit kezdeni a megdöbbenésemmel. à a döbbenetemmel.
·         -Meglepődik, ha azt mondom, hogy à - Meglepődne. Meglepődni dolgokon szoktak, nem pedig ily módon kérdést feltenni valakinek.  
·         ami állítólag jogosít arra, hogy itt legyek mint az egyetem delegáltja. - ami állítólag arra jogosít, (szórendet megváltoztattam) hogy itt legyek (vessző) mint az egyetem delegáltja.
·         mintha Nova Rockon à mintha a Nova Rockon. Kihagytad a névelőt.
·         a „mire” szó helyett „amirét” használj, amennyiben nem időhatározóként alkalmazod.
·         Egyik ilyen éjjel jött be az apám, és ült le mellém az ágyra. à Rossz szórend. Így helyes: Egyik ilyen éjjel bejött az apám, és leült mellém az ágyra.
·         Együtt énekeltünk, mire mindig felvidultam, à amitől, nem „mire”
·         Nézd milyen ereje van! à Nézd (vessző) milyen ereje van!
·         törökülésbe àtörökülésben
·         nagyon kortyolok à nagyot
·         hasonló korabeli srác. à hasonló korú
·         de ezt nem hagyhatom. Leguggolok, és megkocogtatotom a vállát. à de nem hagyom annyiban a dolgot. Leguggolok, és megkocogtatom (félreírtad ezt a szót) a vállát a göndör hajúnak. (Ugye neki? Mert nem jelezted, kinek.)


Nos, ennyi is lenne, mint láthatod, nem vészes hibák, csak mennyiségre soknak tűnnek. Azt tanácsolom, hogy olvasd át a fejezeteket többször is, mielőtt kiteszed őket, avagy keress egy bétát, aki segíteni tud neked ebben. Több szem többet lát (micsoda közhely).

Ezzel kritikám végére is értem, és remélem, nem bántottalak meg, segítő szándékkal írtam. Remélem, hasznodra fognak válni a tanácsaim, és sok sikert kívánok a továbbiakban!

Luna

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Anaya zatracone-dusze